Власта
Храмостова
акторка кіно і театру
1926
|
2019
З 1950 року була членкинею трупи Театру на Виноградах у Празі, що перебував у відомстві Чехословацької Народної Армії. Через дисидентську діяльність Власті Храмостовій забороняли публічно виступати з початку 1970-х і впродовж 1980-х років. Повернутися до акторської кар’єри змогла лише в листопаді 1989 року. Була учасницею драматичної театральної трупи Національного театру з 1991 по 2010 рік.
Військова контррозвідка вперше зацікавилася акторкою в 1954 році, але тоді Храмостова відхилила пропозицію про співпрацю. Вдруге з нею зв’язалися у 1957-му, і вона остаточно погодилася. Лібералізація, що настала з приходом Микити Хрущова на пост очільника КПРС, і політика десталінізації змусили людей по-різному сприймати Комуністичну партію в Чехословаччині: «Двоє непроханих джентльменів зайшли до моєї квартири. (…) Я точно знаю, що цього дня хотіла позбутися їх будь-якою ціною. Але, можливо, глибоко всередині я прийняла, що якби здалась, це не було б таким уже жахливим злочином з огляду на нову політичну ситуацію».
Під псевдонімом «Klára» спочатку вона діяла як «інформатор», а з 1961 до 1964 року - як «агент». В оцінці Військової контррозвідки від 1961 року написано: «Співробітник “KLÁRA ”була завербована до співпраці з Міністерством внутрішніх справ 13 листопада 1957 року на основі ідеологічних засад. За час співпраці проявила себе як серйозний, здібний та ініціативний співробітник із позитивним ставленням до Міністерства внутрішніх справ. Серед неблагонадійних осіб у театральному середовищі має широкі можливості та кваліфікацію, враховуючи її популярність. Вона товариська, розумна і легко завойовує довіру у ворожому оточенні».
Пізніше у власних спогадах Власта Храмостова не приховувала співпраці зі Службою державної безпеки (StB) — навпаки, сприймала це як велику помилку і намагалася її пояснити: «Мефістофель підсунув мені чистий аркуш паперу та ручку. (…) Оскільки я хотіла бути відомою, хотіла безперешкодно використовувати всі свої здібності, які, незважаючи на великий успіх, все ще здавалися мені невикористаними, мені хотілося одного разу поїхати за кордон, подорожувати, пізнавати світ, заробляти гроші, не завжди рахувати кожну крону, позичати, опікуватися кимось. Я теж хотіла колись бути щасливою».
У 1962 році Храмостова стала членом Комуністичної партії Чехословаччини (KSČ). Переломний момент у житті стався в серпні 1968 року, коли вона не погодилася з насильницькою окупацією країни військами Варшавського договору. Вона вийшла з Комуністичної партії та почала публічно критикувала нове партійне керівництво Густава Гусака та так звану «нормалізацію». З 1969 року їй не дозволяли зніматися в кіно, у 1970 році — вона покинула Театр на Виноградах, а з 1972 року Храмостовій заборонили будь-яку художню діяльність.
Власта Храмостова була однією з перших підписантів Декларації «Хартія 77», а з січня 1977 року — стала однією з ключових і найвідоміших фігур руху «Хартія 77». Окрім дисидентської діяльності, Храмостова зосередилася на організації «квартирного театру», адже не могла публічно залишатися у своїй професії. Театральні вистави відбувалися безпосередньо у її квартирі, що поступово стала місцем зустрічі дисидентів. Однак відвідувачів часто заарештовували, а в кількох випадках — забирали на допит за кілька десятків кілометрів від Праги, де пізніше вночі залишали без сторонньої допомоги.
Незабаром після того, як Храмостова підписала «Хартію 77», Служба державної безпеки зацікавилася її особою. Згідно зі звітом за червень 1980 року: «Незважаючи на профілактичні заходи, Власта Храмостова продовжує свою ворожу та антисоціалістичну діяльність. Відзначається, що вона підтримує контакт зі знаними представниками правих. У її квартирі в Празі 2, Челаковські сади, 10/433, часто проводяться зустрічі та вечірки за участю згаданих осіб (КОГОУТ, ГАВЕЛ, ПАВЛІЧЕК), які, безумовно, мають антисоціалістичний характер».
З березня 1977 року StB зберігала справу про неї в категорії «перевірена особа», з 1980-го — в «особових справах», і, врешті-решт, як «справа ворожої особи» з 1982 року. Передусім Служба державної безпеки мала на меті запобігти антирежимній діяльності Храмостової та ізолювати її соціально.
Органи держбезпеки залучили до співпраці кількох людей з її близького оточення та контролювали діяльність акторки за допомогою спеціальних технічних операцій, як от: прослуховування квартири, перевірка листування або таємний огляд квартири. У січні 1989 року Власта Храмостова разом з Лібуше Шільгановою направили лист президенту республіки Густаву Гусаку, в якому виступили проти насильницького втручання сил безпеки в демонстрації у Празі. Обох засудили до трьох місяців ув’язнення умовно, з відстрочкою відбування покарання на один рік.