en
cz
ge

Олдржих

 

Кулганек

художник, графік та ілюстратор

1940
|
2013

Закінчив Академію мистецтв, архітектури та дизайну в Празі. Був членом Комуністичної партії Чехословаччини з 1961 року, але покинув її після окупації країни в 1968-му. За свою роботу з 1970 по 1973 рік притягався до кримінальної відповідальності.

Хоча Кулганек не був засуджений, він не мав права публікувати свої твори протягом 1970-х і 80-х років. Брати участь у виставках йому дозволялося лише у виняткових випадках.

У період так званої «нормалізації» він заробляв на життя створенням невеликих графічних творів, екслібрисів та новорічних листівок. Також колеги час від часу дозволяли йому ілюструвати книги. Вільно творити Кулганек зміг лише після листопаду 1989 року. Серед іншого, був автором поточного випуску чеських банкнот та багатьох поштових марок.

У 1970 році 130 графічних відбитків чехословацьких художників були відправлені на виставку Expo 1970 в Осаці, Японія. Вантаж включав і твори Олдржиха Кулганека. До відправки роботи схвалила комісія Асоціації чеських візуальних художників. Перевіряючи роботи з прибуттям до Японії в червні 1970 року, «продавець» чеської команди Ярослав Вокурка дійшов висновку, що три роботи Олдржиха Кулганека були підривними, образливими для соціалістичного уряду та наклепницькими для Радянського Союзу.

Вокурка насправді був офіцером StB з 1952 року. Його направили до Японії у складі чехословацької команди для нагляду за «оперативними завданнями» – фактично, щоб контролювати подію від імені Чехословаччини. Вокурка негайно повідомив вище керівництво в Празі про свої висновки, і StB розпочала розслідування цієї справи. Кримінальне провадження було розпочато 1 березня 1971 року, а Кулганека заарештували та затримали наступного дня. Його звільнили через місяць.

В ухвалі про початок кримінального переслідування сказано:

«Детальний огляд робіт вищезгаданих авторів також виявив, що друковані матеріали містять грубі образи СРСР та інших країн світової соціалістичної системи та їх представників, пов'язані з міжнародною допомогою цих країн нашій країні в серпні 1968 р.; ці автори використовували художні методи для інтерпретації, які мають намір розповідати образи, використовуючи серійне зображення поточних переживань таким чином, що совість глядача вражена або навіть шокована».

Дослідники StB зосередилися на отриманні необхідних «доказів», зокрема – експертного висновку в галузі образотворчого мистецтва, який би довів недоліки графічних робіт Кулганека. У заяві Спілки чеських художників говориться: «Графічні аркуші мають об’єктивно пропагандистський антирадянський характер і є одним із явищ ревізіоністської хвилі 1968–1969 років. Відповідальність лежить не тільки на авторах, а й на тих, хто схвалив ці листи і таким чином сприяв їх відтворенню та публікації».

Впродовж кількох років після звільнення зі слідчого ізолятора, Служба державної безпеки допитувала Кулганека кожні два тижні. Пізніше він сам згадував про це: «Це справді травматичний досвід для людини. Це не закінчилося в Ружині. Ще два роки вони допитували нас без затримання кожні два тижні, і я думаю, це щось дуже кафкіанське. Коли ви йдете вулицею з радісними людьми до цієї кахельної будівлі [штаб-квартира StB у Празі, вулиця Бартоломейська], це більше нагадує, що вас туди везуть…Мені здається, я пережив те саме, що громадянин К. у "Суді над Кафкою"».

Проте подання обвинувального висновку відтермінувала перевірка стану художника Яна Крейчі, якого звинуватили разом з Кулганеком. Олдржиха Кулганека остаточно врятувала від подальших кримінальних переслідувань амністія Президента Республіки, оголошена в лютому 1973 року з нагоди святкування двадцять п’ятої річниці захоплення влади Комуністичною партією Чехословаччини.